Search website

Prognozy na następny rok w Porcie Gdańskim

Jakie są prognozy na kolejny rok dla Portu Gdańskiego

Prognozy na następny rok w Porcie Gdańskim

Ostatnie kilka lat niesamowicie rozpuściły kierownictwo portu w Gdańsku – przecież co rok padały nowe rekordy jeżeli chodzi o wyniki finansowe czy przeładunkowe. Nawet ubiegły rok, mimo że prognozowany jako niezwykle ciężki dla całej branży transportowej przyniósł prawie jedenasto procentowy wzrost liczby przeładunków, i to mimo dużego kryzysu przy kontenerach. Portowe władze zdecydowały się bowiem postawić na dużą uniwersalność, dzięki czemu zmniejszone obroty w jednej grupie towarów zrekompensowane mogą zostać przez coś innego. Dzięki temu nie ma obaw o to, że jedno załamanie będzie miało jakiś wielki wpływ na kondycję całego portu, a on sam jest mimo wszystko znacznie bardziej odporny na perturbacje na rynkach. Dość spory spadek w ilości był w ubiegłym roku w rozładunku kontenerów, jak się jednak w ostatecznym rozrachunku okazało, ich tonaż był większy niż przed rokiem, za to ogromna, prawie 20-procentowa dynamika nastąpiła przy paliwach. Na przyszły rok zamierzenia są oczywiście także duże, ale władze portu będą zadowolone, jak się uda utrzymać poziomy z roku poprzedniego.

W chwili obecnej niezwykle trudno jednak jest określić, w którym kierunku będzie się rozwijała sytuacja na światowych rynkach i jak to się będzie przekładać na sytuację w porcie. Szacuje się, że kraje w Azji nadal znajdować się będą w recesji, więc można się spodziewać kolejnych spadków lub ewentualnie utrzymania aktualnego poziomu. Lecz coraz bardziej zaczął się rozwijać nasz eksport, i on właśnie może być napędową siłą w następnym roku. Coraz więcej firm dystrybuuje się towary z branży FMCG, które transportuje się przy pomocy kontenerów, włodarze portu liczą także na branżę meblową, jaka w ostatnim czasie stała się światową potęgą. Ciężko jest z kolei cokolwiek prognozować jeśli chodzi o paliwa. Wprawdzie w roku poprzednim mimo naprawdę dużych obniżek cen zanotowano wysoki poziom przeładunków gazu oraz ropy, lecz wyciąganie jakiś wniosków z tego na nadchodzący rok jest nieco ryzykowne. Niestety rynek paliw w bardzo dużym stopniu jest zależy od sytuacji politycznej, więc trudno tu będzie robić założenia na przyszłość.