Search website

Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy o powstaniu nowego aliasu kontenerowego Rynek transportu na morzu w dużym stopniu opiera się na określonych formach współpracowania między kilkoma partnerami. Rozwiązania tego typu są rzeczywiście korzystne, głównie pozwalają na znacznie sprawniejsze kontrolowanie kosztów i więcej możliwości negocjacyjnych. Obecnie graczem, który ma największe udziały na rynku transportu morskiego jest sojusz 2M, składający się z MSC oraz Maersk Line. W chwili obecnej 2M dysponuje statkami o pojemności więcej niż 2 miliony ton, obsługując kilka największych szlaków pomiędzy wschodem a zachodem. Trochę w tyle znajdują się trzy inne sojusze, to znaczy O3, CKYHE i G6, ale póki co jeszcze one nie zagroziły pozycji lidera. Największy z nich, to znaczy CKYHE dysponuje aktualnie ładownością około 2 milionów ton, pozostali dwaj armatorzy jeszcze mniej. Lecz wszystko wskazuje na to, że za niedługi okres czasu na rynku nastąpić mogą duże roszady w udziałach, gdyż jest kilka osób mających odważne zamiary utworzenia aliasu o jeszcze większym zasięgu. Rzeczy tego typu w ciągu ostatnich lat pojawiały się wielokrotnie, więc jest całkiem możliwe, że i obecnie uda się pomysły zrealizować.

A pomysłem tym jest fuzja jednego z bardziej liczących się chińskich armatorów Cosco z trzema innymi firmami z morskiej branży, to znaczy Evergreen, OOCL i CMA CGM. Powstały w taki sposób podmiot zmieni bardzo układ sił w całej branży, w pierwszej kolejności redukując pozycję, jaką posiada obecnie M2. Różne plany tej fuzji są omawiane intensywnie już od miesiąca, i jeśli zostanie wszystko zakończone, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ciągu ostatnich lat. Obecnie wszyscy przyszli członkowie póki co są w innych aliasach, jednak sojusze te nie dawały jakiejś znaczącej przewagi nad M2. Po pojawieniu się tak potężnego podmiotu obecne sojusze będą znacznie osłabione, chociaż już aktualnie niektóre mają duże trudności. A tak naprawdę sytuacje tego typu to coś zupełnie normalnego na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na wieki i pojawiają się czasem okoliczności, które po prostu go zakończą. Jak będzie w tym przypadku okaże się zapewne niebawem, aktualnie trwają intensywne rozmowy i zapewne w najbliższym czasie sytuacja ulegnie wyjaśnieniu.