Search website

Duży spadek liczby obsługiwanych kontenerów w Porcie w Gdyni

Spory spadek ilości obsłużonych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Porcie w GdyniGdyński Port z uwagi na położony po sąsiedzku port DTC nie ma lekkiego życia. Szczególnie że konkurent z sąsiedztwa postawił bardzo wysoko poprzeczkę, w ciągu ostatniego czasu wiele zainwestował, i to wszystko sprawiło, że pewna grupa klientów zdecydowała się na dokonanie zmiany. Taką sytuację doskonale będą pokazywać liczby. W rok poprzednim terminal BCT obsłużył o 120 tysięcy mniej typowych kontenerów w nawiązaniu do poprzedniego roku, co w rezultacie daje spadek o blisko 25 procent. Duże spadki odnotował również terminal GCT Gdynia, z kolei w nim było to na poziomie niecałych dwunastu procent. Widać więc bardzo dobrze, że Gdynia jak na razie zostaje nieco z tyłu w porównaniu z leżącym w pobliżu Gdańskiem. W ciągu ubiegłych dwunastu miesięcy kilku większych armatorów podjęło współpracę z DCT, także kolejni armatorzy którzy rozpoczynają transporty do naszej części Europy raczej będą wybierać Gdańsk. Wszyscy wiedzą, że konkurencja jest ważną rzeczą, zwłaszcza jeśli porty praktycznie sąsiadują, lecz zaczynają się podnosić głosy o tym, że taka sytuacja nie jest zdrowa.

Spore znaczenie na aktualną sytuację Portu Gdyńskiego mają duże opóźnienia w projektach umożliwiające obsługę jednostek o największym załadunku. Do tej pory nie został bowiem pogłębiony kanał, co przyczynia się do tego, że będzie niemożliwe przyjmowanie największych kontenerowców, mimo że portowa infrastruktura może na to pozwolić. To było jednym z głównych powodów przejścia grupy największych armatorów do Gdańska, ponieważ ich kontenerowce najzwyczajniej nie dawały rady dopływać do portu z powodu kanału o niedostatecznej głębokości. Dodatkowo na sytuację taką nałożył się krach tranzytowy z Rosją i znaczne spowolnienie chińskiej gospodarki, i koniec końców wyniki najlepsze nie były. Portowe władze liczą na to, że kolejny rok pozwoli się jednak odbić. Udało się bowiem dokończyć kilka zaczętych kilka lat temu inwestycji, jakie powinny przygotować terminale na bezpośrednie przyjmowanie dużych jednostek. Znaczącemu modernizacji oraz powiększeniu uległ park maszynowy, unowocześniono również place składowe i zaprojektowano specjalistyczne oprogramowanie pomagające w zarządzaniu portem.