Search website

Dynamiczny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu znaczącym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Rzutki rozwój portu Gdańskiego dużym zagrożeniem dla innych portów w EuropieOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku osiąga kolejne rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Kiedy w ubiegłym wieku zaczęto prace przy tym projekcie, to nikomu się nie śniło o czymś takim. W końcówce ubiegłego wieku zainicjowana została idea otworzenia na terenie Gdańska prawdziwego kontenerowego terminala, gdyż już wtedy zauważono bardzo duże możliwości w morskim transporcie. Do realizacji tak ambitnego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno samym projektem jak również kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku obsłużona została pierwsza jednostka, i od wtedy tak naprawdę zaczął się bardzo szybki rozwój portu. Kluczowym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsłużenia jednostek przypływających z Azji. Tym sposobem gdański port już w roku 2010 osiągnął 180-procentowy wzrost, stając się tym samym jednym z najdynamiczniej rosnących się portów na całym świecie. Taki wzrost nie skończył się wcale, i następne lata także skończyły się dużym sukcesem.

Następny duży krok był w 2011 roku, kiedy port zaczął obsługiwać największe wtedy jednostki o ładowności 15500 jednostek. Tym sposobem wstąpił on do nielicznego klubu portów głębokowodnych w Europie, co stwarzało zupełnie nowe możliwości, w szczególności biorąc pod uwagę jego świetne położenie. Port w Gdańsku jest zlokalizowany w tak dobrym miejscu, że może obsługiwać całą Europę Wschodnią i Środkową, i w stu procentach korzysta z takiej możliwości, obsługując coraz większą ilość ładunków które są transportowane przez Morze Bałtyckie. Ostanie dwa lata to kolejne wzrosty, co już w chwili obecnej pozwala na to żeby konkurować ze wszystkimi dużymi portami tego regionu, między innymi Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu planuje, aby jeszcze bardziej umocnić pozycję, i żeby to się udało prowadzone są kolejne istotne inwestycje. Na przykład rozpoczęła się budowa drugiego kontenerowego terminala, jaki znacząco ma zwiększyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsłużenie dużo większej ilości statków.