Search website

Uroczyste rozpoczęcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Inauguracja w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Najważniejszym sposobem transportu różnych towarów pomiędzy Chinami a krajami europejskimi są potężne statki, które jednorazowo mogą zmieścić na pokładzie blisko dwadzieścia tysięcy typowych kontenerów. Fracht morski ma sporo zalet, jest bardzo bezpieczny, tani, a rozwinięta infrastruktura portowa daje naprawdę duże możliwości na obsługę ładunków. Jednak jego podstawowym minusem będzie czas, ponieważ najczęściej na przepłynięcie drogi pomiędzy portami potrzeba parę tygodni. Dlatego też spedytorzy szukają różnych sposobów na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, na przykład używając do tego kolei. Jak pokazuje praktyka, transport odpowiednio przygotowanymi składami ma liczne zalety, które przyczyniają się do zwiększenia jego popularności. W pierwszej kolejności ważny jest czas, w wielu przypadkach kontrahenci nie będą mogli tak długo oczekiwać na zamówione towary, więc wybierali znacznie kosztowniejsze przesyłki lotnicze. Obecnie podróż składu kolejowego między Chinami a Europą będzie trwała co najwyżej kilkanaście dni, a równocześnie będzie o około 30 procent tańsza niż samolot.

Pierwsze połączenia bezpośrednie między Polską a Chinami uruchomione zostały już przed trzema laty, pociągi przywoziły ładunek do Łodzi, a następnie musiały wracać bez ładunku. W czerwcu w tym roku nastąpił następny ważny krok w handlowej wymianie między Azją a Europą, czyli symbolicznie został uruchomiony współczesny Jedwabny Szlak. Symbolem tym był pociąg towarowy który jechał z chińskiego miasta Chengdu do Warszawy, wiozący w dwudziestu dwóch wagonach części do samochodów i elektronikę. Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Pociąg zaczął podróż z początkowej stacji 8 czerwca ubiegłego roku i po przejechaniu około jedenastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróży pojawił się w Warszawie. Wszystko wskazuje na to, że trasa ta będzie chętnie wykorzystywana przez kontrahentów, ze względu na mniejszy czas oczekiwania i dość niskie koszty. Poza tym polskie firmy czynią starania, żeby pociąg nie wracał pusty jak dotychczas, lecz załadowane towarami spożywczymi z Polski, przykładowo sokami, owocami czy też wyrobami cukierniczymi. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się sporo zmniejszyć, dając jeszcze więcej konkurencyjności składom kolejowym.